Onroerende zaakbelastingen
De onroerende zaakbelasting (OZB) is gebaseerd op de waarde van een onroerende zaak. Die waarde stellen we jaarlijks vast met een waarde onroerende zaken (WOZ)-beschikking. In 2024 hanteren we hiervoor de waarde-peildatum van 1 januari 2023. De opbrengst aan OZB in 2024 is € 16.458.000 en dat is € 517.000 lager dan de raming van € 15.975.400.
Soort | 2023 | 2024 |
---|---|---|
Eigenaren woningen | 0,10357% | 0,10014% |
Eigenaren niet-woningen | 0,40790% | 0,45410% |
Gebruikers niet-woningen | 0,34360% | 0,38346% |
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing gebruiken we om de kosten voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval te dekken. De gemeentelijke afvalstoffenheffing wordt voor een groot deel bepaald door het tarief uit de dienstverlening overeenkomst (DVO) met de HVC. Andere kostencomponenten van de afvalstoffenheffing zijn: 30% kosten schone straat (onder andere de kosten van legen en schoonhouden van openbare afvalbakken, vegen en borstelen, handhaving), overige diensten afval, inzet eigen gemeentelijke dienst, kosten van invordering en verhaal, kwijtscheldingen, BTW en afvalstoffenbelasting.
Het tarief voor de afvalstoffenheffing in 2024:
Soort | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|
eenpersoons huishoudens | 313,00 | 318,00 | 329,00 |
meerpersoons huishoudens | 475,00 | 482,00 | 499,00 |
Dit is inclusief inflatiecorrectie en honderd procent dekkingspercentage.
De afvalstoffenheffing is de enige heffing waarvoor kwijtschelding kan worden aangevraagd.
De totale opbrengst van de afvalstoffenheffing is geraamd op € 11.928.300. De werkelijke opbrengst bedraagt € 11.788.000. Naast het verschil in opbrengsten van € 40.000 staan extra kosten waardoor er een nadelig verschil van € 151.000 op de afvalstoffenheffing is.
Voor de afstoffenheffing gaan we uit van kostendekkende tarieven. In de resultaatsbestemming wordt de gemeenteraad voorgesteld om voor de afstoffenheffing het verschil van € 151.000 aan de hiervoor bestemde tariefegalisatiereserve afval te onttrekken.
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing (x €1.000) | a |
---|---|
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente: | a |
7.3 Afval | 9.009 |
2.1 Verkeer en vervoer | 698 |
6.3 Inkomensregelingen | 564 |
Belastingen overig | 215 |
Baten taakveld(en), exclusief heffingen: | a |
7.3 Afval | -476 |
Toe te rekenen kosten: | a |
- overhead | 0 |
- BTW | 1.928 |
Totale lasten taakveld(en) | 11.938 |
Dekkingsmiddelen | a |
Opbrengst heffingen | 11.788 |
Onttrekking tarief egalisatiereserve | 151 |
Totale dekking | 11.939 |
Dekkingspercentage | 100% |
Niet toerekeningen van overhead is een keuze geweest in de begroting 2024. Vanaf 2025 wordt de overhead toegerekend. |
Rioolheffing
Als gemeente geven wij geld uit voor onderhoud, beheer en het verbeteren en vervangen van de riolering en voorzieningen die daarbij horen. Deze kosten worden gedekt uit de rioolheffing die onze bewoners en bedrijven betalen. In 2023 is het Programma Stedelijk Water en Riolering 2023-2027 vastgesteld. Bij de berekening van de kostendekking is rekening gehouden met de richtlijnen uit het Besluit begroting en verantwoording (BBV). Verder is in de berekening van het tarief rekening gehouden met de aan de riolering gerelateerde kosten, zoals straatreiniging, kolkenzuigen, perceptiekosten (kosten van aanslagoplegging en inning), overhead en btw. Het tarief van € 135,85 is voor 2024 was begrotingstechnisch 100% kostendekkend
De opbrengst 2024 is na wijziging begroot op € 4.228.000 De werkelijke opbrengst is € 4.283.000. De kosten betrekking hebbend op de kostendekkendheid van de rioolheffing b edragen € 5.536.000. Omdat we voor de rioolheffing uitgaan van kostendekkende tarieven wordt de gemeenteraad voorgesteld om het verschil van
€ 953.000 te onttrekken aan de egalisatievoorziening riool.
Berekening kostendekkendheid rioolheffing (x € 1.000) | a |
---|---|
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente: | a |
7.2 Riool | 4.730 |
Baten taakveld(en), exclusief heffingen: | a |
7.2 Riool | 225 |
Toe te rekenen kosten: | a |
- overhead inclusief (omslag)rente | 346 |
- BTW | 385 |
Totale lasten taakveld(en) | 5.236 |
Dekkingsmiddelen | a |
Opbrengst heffingen | 4.283 |
Onttrekking aan voorziening riolering | 953 |
Totale dekking | 5.236 |
Dekkingspercentage | 100% |
Forensenbelasting
De gemeente heft forensenbelasting van personen die niet in de gemeentelijke basisregistratie personen staan ingeschreven en wel beschikken over een gemeubileerde woning in de gemeente. De tarieven zijn afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning.
De opbrengst forensenbelasting voor 2024 was na wijziging begroot op € 800.000. Deze prognose was gebaseerd op een verwachte opbrengst voor 2023. De werkelijke opbrengst voor 2024 bedraagt € 980.000. Deze stijging van de opbrengsten van de forensenbelasting blijkt groter te zijn. In 2023 bestond nog het idee dat vooral herstel van de opbrengst zou plaatsvinden, na de eerdere daling als gevolg van de coronapandemie. Inmiddels blijkt er sprake te zijn van een structureel positief effect dat € 100.000 groter is. Voor 2025 wordt onderzocht hoe het tarief voor de forensenbelasting in het vervolg niet via onderstaand methode maar als percentage van de WOZ-waarde van de woning in rekening kan worden gebracht.
De belasting bij een WOZ-waarde van: | 2023 | 2024 |
---|---|---|
minder dan € 50.000 | n.v.t. | n.v.t. |
€ 50.000 maar minder dan € 75.000 | € 951,46 | € 995,23 |
€ 75.000 maar minder dan € 100.000 | € 996,11 | € 1.041,93 |
€ 100.000 maar minder dan € 125.000 | € 1.045,55 | € 1.093,65 |
€ 125.000 maar minder dan € 160.000 | € 1.097,61 | € 1.147,05 |
€ 160.000 en meer | € 1.138,94 | € 1.191,33 |
Toeristenbelasting
Toeristenbelasting wordt geheven voor het recreatief verblijf per overnachting door personen die niet in de gemeente Den Helder in de gemeentelijke basisregistratie personen staan ingeschreven. De belastingplichtige is de eigenaar/verhuurder van de accommodatie. Door een tariefswijziging in 2014 wordt de toeristenbelasting per overnachting opgelegd en de opgave volgt na het sluiten van het boekjaar.
Voor 2024 was er voor € 997.000 als opbrengst voor de toeristenbelasting geraamd. Op basis van de ontvangen aangiftes voor 2023 wordt voor 2024 wordt de nog te ontvangen toeristenbelasting naar verwachting € 1.302.000. Dit is € 305.000 meer is dan begroot. Voor een deel betreft dit een meeropbrengst uit eerder jaren. Deze stijging van de opbrengsten van de toeristenbelasting blijkt daarmee groter dan alleen het herstel van de daling gevolg van de coronapandemie. Het structureel grotere positieve effect is € 100.000.
Toeristenbelasting | 2023 | 2024 |
---|---|---|
Tarieven per persoon per nacht | € 1,68 | € 1,76 |
Bouwleges
Bouwleges zijn leges die worden geheven op grond van aanvragen in het kader van de Omgevingswet (bouw, sloop, wijziging etcetera). De opbrengst voor 2024 van deze leges was geraamd op € 1.521.000 en in werkelijkheid bedraagt dit € 1.575.000.
Voor de omgevingsvergunningen wordt gestreefd naar kostendekkendheid. De hogere opbrengst heeft te maken met hogere kosten doordat er meer vergunningen zijn aangevraagd en afgegeven. De kostendekkendheid is niet geheel bereikt en bedraagt over 2024 98%.
Berekening kostendekkendheid bouwleges (x € 1.000) | a |
---|---|
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente: | 1.266 |
8.3 Wonen en bouwen | |
Baten taakveld(en), exclusief heffingen: | nihil |
8.3 Wonen en bouwen | |
Toe te rekenen kosten: | |
- overhead inclusief (omslag)rente | 342 |
Totale lasten taakveld(en) | 1.608 |
Dekkingsmiddelen | |
Opbrengst heffingen | 1.575 |
Totale dekking | 1.575 |
Dekkingspercentage | 98% |
Overige leges
De gemeente heft leges voor verschillende producten en diensten die we verstrekken. We doen dit op grond van artikel 229 van de Gemeentewet en op grond van de legesverordening. Voor een aantal van de producten die onder deze categorie leges vallen (paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten, rijbewijzen, vergunningen kansspelen, verklaringen omtrent gedrag en naturalisatiegelden) worden de (maximum)tarieven vastgesteld door het Rijk en heeft de gemeenteraad geen vrijheid om hiervoor zelf een tarief voor vast te stellen.
In 2024 is het aantal aanvragen voor door de zogenoemde paspoortenpiek en na het hierop wijziging van de begroting in de eerste tussenrapportage een extra opbrengst gegenereerd van € 140.000. Hier tegenover staan ook hogere lasten voor paspoorten en identiteitskaarten. Door een inhaalslag bij het verwerken van naturalisatie-aanvragen is ook daar een voordeel ontstaan van € 63.000.
De inkomsten uit leges voor uittreksels en akten burgerlijke stand lopen nog steeds terug omdat (overheids)instanties de gegevens zelf via het BRP-netwerk kunnen raadplegen en de burger dit niet meer hoeft te bewijzen via een papieren document. Een andere oorzaak van de terugloop van deze leges is dat inwoners steeds meer gebruik maken van het digitaal aanvragen van bepaalde producten waarop een korting van 50% wordt gegeven. Per saldo is er een voordeel bij de leges burgerzaken van € 37.000 te melden.
De opbrengst aan overige leges in 2024 bedraagt € 54.000. Hiervoor was € 69.800 begroot. Dit betreft leges voor zaken op het gebied van openbare orde en veiligheid en verkeer en vervoer.
Soort | Raming | Realisatie |
---|---|---|
Leges burgerzaken | 1.211.000 | 1.248.000 |
Overige rechten en leges | 69.800 | 54.000 |
Lijkbezorgingsrechten
Deze heffing is een vergoeding voor diensten van de gemeente. Er zijn meerdere tarieven voor het begraven en de huur van graven en urnen nissen. De opbrengst 2024 was geraamd op € 327.000 en is in werkelijkheid € 367.500 gerealiseerd.
Lastendruk
Kwijtschelding
Er wordt alleen kwijtschelding verleend voor de afvalstoffenheffing. Er is voor € 700.000 begroot en er is voor € 588.000 toegekend.
Behandeling kwijtschelding | Ingekomen | Afgedaan | % gereed | Nog te doen |
---|---|---|---|---|
Automatische verzoeken | 1.175 | 1.175 | 100 | 0 |
Schriftelijke verzoeken | 1.095 | 1.053 | 96 | 42 |
Administratief beroep | 20 | 18 | 90 | 2 |
Totalen | 2.290 | 2.246 | 98 | 44 |
Bezwaar- en beroepschriften
Burgers en bedrijven kunnen bezwaar maken tegen de opgelegde gemeentelijke belastingen en de opgelegde WOZ-beschikkingen.
Bezwaar- en beroepschriften WOZ en heffingen | Ingekomen | Afgedaan | Nog te doen | Toegekend |
---|---|---|---|---|
Bezwaar WOZ | 989 | 915 | 74 | 131 |
Beroep WOZ | 24 | 0 | 24 | 0 |
Bezwaar overige heffingen | 237 | 227 | 10 | 100 |
Beroep overige heffingen | 3 | 0 | 3 | 0 |
Totaal | 2.330 | 2.049 | 281 | 231 |
Het aantal WOZ-bezwaren is ten opzichte van de eindrapportage over het belastingjaar 2023 afgenomen met 54%. De dossier die nog open staan betreffen dossiers van no cure no pay bureaus en bezwaren die betrekking hebben op niet-woningen waarover Cocensus nog in gesprek is. De nog openstaan de heffingsbezwaren zijn van recente datum. Alle nog openstaande bezwaren worden binnen de wettelijke termijn afgehandeld.
Woonlasten
Voor de informatieavond voor de gemeenteraad over de belastingen in het kader van de Kadernota 2026-2029 is een vergelijking gemaakt tussen de woonlasten in Den Helder ten opzichte van de ons omringende gemeenten. Een indicator voor de hoogte van de woonlasten is de OZB-eigenarenbelasting voor een woning met een gemiddelde waarde, vermeerderd met afvalstoffenheffing meerpersoonshuishouden en de rioolheffing.
De COELO te Groningen verzamelt de cijfers. COELO is het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lokale Overheden en is onderdeel van de Rijksuniversiteit Groningen.
Overzicht lastendruk gemeenten 2024 volgens COELO
Woonlasten eenpersoons- huishouden | Woonlasten meerpersoons-huishouden | rangnummer COELO | |
gemiddeld provincie NH | 902 | 1.008 | |
Texel | 661 | 798 | 17 |
Alkmaar | 686 | 835 | 29 |
Den Helder | 748 | 912 | 85 |
Dijk en Waard | 863 | 917 | 87 |
Hollands Kroon | 824 | 938 | 110 |
Enkhuizen | 912 | 996 | 189 |
Medemblik | 1.004 | 1.105 | 277 |
Schagen | 997 | 1.055 | 250 |
Opbrengsten belastingen en leges
Opbrengst belastingen | Rekening | Begroting | Rekening | Saldo |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2024 | |
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht | 11.570 | 11.828 | 11.788 | 40 |
Forensenbelasting | 755 | 801 | 980 | -180 |
Leges burgerzaken | 686 | 1.212 | 1.249 | -37 |
Leges Omgevingsvergunningenj | 924 | 1.521 | 1.575 | -55 |
Leges parkeren | 120 | 0 | 0 | 0 |
Lijkbezorgingsrechten | 316 | 328 | 368 | -40 |
Overige rechten en leges | 83 | 70 | 54 | 16 |
OZB eigenaren niet-woningen | 4.571 | 4.779 | 4.514 | 265 |
OZB eigenaren woningen | 7.002 | 7.413 | 7.431 | -18 |
OZB gebruikers niet-woningen | 3.519 | 3.783 | 3.513 | 270 |
Precariobelasting | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rioolhefffing | 4.041 | 4.228 | 4.283 | -55 |
Toeristenbelasting | 1.183 | 997 | 1.302 | -305 |
Totaal | 34.771 | 36.960 | 37.057 | -97 |