Paragrafen

Weerstandsvermogen

De specificatie van deze risico's, de inschatting en de toelichting geven het volgende beeld:

Betekenis kolommen:

  1. Omschrijving risico
  2. Kans % voordoen kans frequentie
  3. Maximaal risicobedrag in € 1.000
  4. Kans op voordoen max. (80%/50%/20%/5%)
  5. Totaal risicobedrag
  6. Onderbouwing zekerheden en omstandigheden van invloed op de frequentie

A

B

C

D

E

F

Garantstellingen zonder achtervang

56.481

a

142

Woningstichting Den Helder

5%

3.226

5%

8

NV Huisvuilcentrale Noord-Holland

5%

21.706

5%

54

Noordwest Ziekenhuisgroep/Gemini

5%

3.000

5%

8

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord

5%

3.095

5%

8

Stichting Blijf van mijn Lijf

5%

403

5%

1

Stichting Scholen aan Zee

5%

13.250

5%

33

NV PoDH

5%

11.801

5%

30

Garantstellingen met achtervang WSW

253.438

a

634

Stichting Woontij

5%

14.621

5%

37

Woningstichting Den Helder

5%

235.091

5%

588

Stichting Woonzorg Nederland

5%

3.726

5%

9

Geldleningen

74.598

a

187

Helder Vastgoed

5%

45.000

5%

113

Achterliggende waarde woningen
is omvangrijk; hypotheek gevestigd

Triade

5%

108

5%

0

De instelling heeft een structurele subsidierelatie met de gemeente, het pand is in eigendom

Willemsoord bv

5%

18.000

5%

45

Schouwburg De Kampanje

5%

2.023

5%

5

De Kampanje heeft een gezond eigen vermogen. Voor de cultuurtaak vindt subsidiëring door de gemeente plaats.

Alliander

5%

2.078

5%

5

Startersleningen

5%

4.667

5%

12

Onderliggende waarde panden

Woningleningen

5%

2.722

5%

7

Onderliggende waarde panden

Overige risico’s

12.806

a

6.192

Schadeclaims en planschades

100%

2.500

50%

1.250

Deze risico's worden apart toegelicht.

Ontwikkelrisico Grondexploitaties

100%

1.606

25%

402

Voor de lopende grondexploitaties zijn de risico's verwerkt in de actualisatie per 31-12-2024. De grondexploitaties hebben altijd het risico dat de inschattingen van de parameters waarmee de uitgaven en inkomsten worden aangepast aan inflatie niet uitkomen. Tegelijkertijd zijn de belangrijkste risico's in Willem Alexanderhof en Molenwerf afgedekt in contractuele afspraken met de ontwikkelaars. Om deze reden wordt nu een algemene indicatie gepresenteerd met een verwachte kans dat zich voor 25% zou kunnen voordoen. Voordat dit risico zich daadwerkelijk manifesteert worden eerst de contractuele afspraken gevolgd.

Pensioenvoorziening politieke Ambtsdragers

100%

2.000

50%

1.000

De voorziening voor de pensioenlasten van (voormalig) poltieke ambtdragers wordt sinds jaar en dag gebaseerd volgens een en dezelfde methode. De belangrijkste schommeling in de omvang van de voorziening is de afgelopen jaren veroorzaakt door de ontwikkelingen op de rentemarkt. Op rijksniveau bestaat het voornemen om het beheer en de uitbetaling volledig over te dragen aan het Algemeen Burgelijk Pensioenfonds. Bij dit voornemen hoort mogelijk een andere berekeningssystematiek. Op basis van informatie van onze pensioenadviseur zou dit een extra bijdrage van de de gemeente kunnen opleveren van € 2 miljoen. Meer duidelijkheid hierover wordt verwacht in de loop van 2026 als nadere onderzoeken op landelijk niveau zijn afgerond en de besluitvorming over de wijziging via het wetgevingstraject is afgerond. Naar verwachting zal dit traject zich uitstrekken over heel 2025. Tot die tijd blijft dit risico naar verwachting ongewijzigd.

Informatiebeveiliging

100%

2.500

25%

600

De gemeente loopt risico's op het vlak van informatiebeveiliging. Deze risico's zijn samengevat: een datalek, een hack en het onjuist gebruiken of verwerken van gegevens. Er wordt actief gestuurd op de bewustheid van de medewerkers op het vlak van informatiebeveiliging. Toch kunnen niet alle risico's worden uitgesloten. In het geval van hack wordt de mogelijke totaal schade inschat op een bedrag tussen € 1,25 miljoen en € 3,5 miljoen. Dit is de directe schade, de kosten van herstel en het verlies van productiviteit. We rekenen met een restrisicobedrag van € 2,5 miljoen en kans van voordoen eens in de 2 tot 5 jaar.

Beheersing risico's sociaal domein: Participatiewet, Jeugdzorg en Wmo.

100%

3.000

80%

2.400

De financiële risico's op deze onderdelen hebben betrekking op: de ontwikkeling van vraag, de ontwikkeling van de prijzen en de ontwikkeling van de vergoeding van het rijk. Op de open einde regelingen Buig en 3D loopt de gemeente risico.
Voor de participatiewet geldt dat de risico is afgedekt via de reserve BUIG waarin de baten en lasten worden geëgaliseerd.
Voor de Jeugdzorg geldt dat de Commissie Van Ark adviseert dat het Rijk de gemeenten volledig compenseren voor de ontwikkeling van de prijzen en de zorgvraag. Kostenbeheersing en vermindering van de zorgvraag vergt een uitwerking die daar los van staat. Als het advies van de Commissie Van Ark wordt opgevolgd wordt een groot deel van de lopende de taakstelling ingevuld. Het totale risico is daarmee niet opgelost. Elk jaar opnieuw kan de ontwikkeling van de prijs en de zorgvraag zich anders ontwikkelen dan de vergoeding van het rijk. Dit bleek in 2024 en zal de komende jaren ook zo blijven. Voor de Jeugdzorg wordt gerekend met een restrisico van € 2 miljoen en een kans van 80% dat dit risico zich daadwerkelijk manifesteert. Op het moment van opstelling van de risicoparagraaf is er nog geen standpunt van het kabinet bekend waaruit blijkt of de aanbevelingen van de Commissie Van Ark volledig worden overgenomen.
Voor de Wmo dat er nog beheersmaatregelen moeten worden ingevuld en dat ook hier sprake is van blijvend risico op afwijkingen. Het restrisico wordt voor de Wmo ingeschat op € 1 miljoen. Ook hier wordt uitgegaan van een kans van 80%.

Tegenvallende uitkering gemeentefonds

100%

1.000

50%

500

Het is onzeker of de uitkering uit het gemeentefonds voldoende meegroeit met de ontwikkeling van lonen en prijzen. Sinds drie jaar geldt een nieuwe methode voor de bepalign van de groei van de omvang van het gemeentefonds. De omvang van het fonds was voorheen gekoppeld aan de ontwikkeling van de rijskuitgaven en is tegenwoordige gekoppeld aan een achtjarig gemiddelde voor prijsontwikkeling én de groei van het brutobinnenlandsproduct. De uitwerking van deze systematiek heeft de afgelopen jaren gezorgd voor een lagere groei van het gemeentefonds dan de werkelijke groei van de lonen en prijzen. De prijsstijging van de jaren 2023-2025 was groter dan het gemiddelde over de afgelopen achtjaar. De ramingssystematiek zorgt voor een onzekerheid over de mate waarin prijzen volledig worden gecompenseerd. De systematiek is onderwerp van gesprek tussen VNG en het rijk. Voor de komende periode blijft deze onzekerheid. Voor het deel jeugdzorg is door de Commissie Van Ark geadviseerd om de koppeling te laten aansluiten op de reële prijsontwikkeling en de ontwikkeling van de zorgvraag. Voor de overige onderdelen is dat niet het geval. De onzekerheid telt over een bedrag van afgerond € 100 miljoen. We gaan uit van de mogelijkheid dat de prijscompensatie over dit bedrag één vol procent achter kan blijven en de kans dat dit gebeurt wordt ingeschat op 50%. Dit betreft de compensatie voor de komende jaren. Eerder opgelopen achterstanden zijn verwerkt de raming van de begroting voor de uitkering uit het gemeentefonds.

Gemeentelijke heffingen

100%

200

20%

40

De kans op afwijkingen in de OZB blijft aanwezig. De afgelopen twee jaar hebben laten zien dat afwijkingen zich nauwelijks voor doen op het geheel van de WOZ-waarde van de woningen. Wel zijn er risico's op foute taxaties in de zogenoemde Niet-woningen. In het geval er een taxatiefout wordt gemaakt van € 25 miljoen ten opzichte van de geraamde waardeontwikkeling levert dit mogelijk een nadeel op van € 200.000.

Totaal risico’s

397.323

a

7.155

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2025 10:00:25 met de export van 05/15/2025 09:54:17