Samenwerkende gemeente

Wat heeft het gekost?

Verschillen

Bedrag

V/N

I/S

Exploitatie

-5.337

0.1 Taakveld Bestuur (baten)
Als gevolg van waardeoverdracht van pensioenen van ex-wethouders aan de gemeente zijn de baten incidenteel € 365.000 hoger dan begroot. Daarnaast is er een kleine nadelige afwijking van € 5.000.

Baten

360

V

I

0.1 Taakveld Bestuur (lasten)
In het taakveld bestuur zijn er voor € 460.000 hogere lasten. De voornaamste afwijkingen zijn:
- lagere lasten op directe salarissen en pensioenuitkeringen: € 279.000;
- hogere lasten als gevolg van waardeoverdracht van pensioenen en wachtgelden van voormalige bestuurders: € 884.700;
- lagere lasten voor Helders Perspectief € 113.700. Hier tegenover staat een lagere onttrekking voor hetzelfde bedrag aan de reserve Helders Perspectief.
- voordeel op inhuur € 35.000
- Afrondend is er een klein voordelig verschil aan de lastenkant van € 3.000.

Lasten

-460

N

I

0.2 Taakveld Burgerzaken (baten)
Het taakveld burgerzaken kent aan de batenkant een voordeel van € 39.000.
- Tegenover de afdrachten van leges als gevolg van de paspoortenpiek staan ook hogere baten voor betaalde leges: € 140.000:
- Ook tegenover de de hogere afdrachten van leges voor naturalisaties staan hogere hogere baten voor betaalde leges: € 63.000;
- Lagere baten leges rijbewijzen, akten en overige leges: € 160.000.

Baten

39

V

I

0.2 Taakveld Burgerzaken (lasten)
In het taakveld burgerzaken zijn er voor een bedrag van € 238.000 hogere lasten. De voornaamste afwijkingen zijn:
- Hogere inhuur als gevolg van de werkzaamheden voor naturalisaties en voor de paspoortenpiek: € 193.000;
- Hogere afrachten leges aan het Rijk als gevolg van de paspoortenpiek: € 137.000;
- Lagere kosten leges voor de eigen verklaringen en rijbewijzen: - € 75.000;
- Voordeel op overige verschillen: - € 17.000.

Lasten

-238

N

I

0.4 Taakveld Overhead (baten)
De hogere baten op het taakveld overhead bedragen € 459.000 en zijn het gevolg van:
- De opbrengsten voor de catering bedragen € 100.000 en waren niet structureel begroot en structureel gebruikt voor de invulling van de afgesproken efficiencytaakstelling;
- Hogere opbrengst voor gedetacheerd personeel: € 100.000;
- Hogere toerekening aan het taakveld crisisbeheersing voor de lasten van de brandweerkazerne en de toerekening van de kosten voor het functioneel leeftijdsontslag: € 200.000;
- Hogere baten bij de onderdelen financiering, aanmaningen en bankkosten: € 100.000;
- De ontvangsten van het UWV bleken lager dan begroot: € 45.000;
- Rest een klein verschil van -€ 4.000.

Baten

459

V

I

0.4 Taakveld Overhead (lasten)
In het taakveld Overhead zijn zowel de lasten als de baten overschreden met € 459.000.
De hogere lasten zijn als volgt samengesteld:
- Extra dotatie aan de voorzieningen voor de regeling vervroegde uittreding en opgebouwd spaarverlof (nadeel € 200.000),
- Lagere lasten voor organisatieontwikkeling en opleidingen (voordeel € 240.000),
- Hogere lasten voor beveiliging en energie van de gebouwen Willemsoord (nadeel € 93.000),
- Per saldo hogere kosten voor loon en inhuur (nadeel € 241.000) als gevolg van een lager aantal geschreven uren op projecten en investeringen.
- Overige verschillen € 4.000.

Op het geheel van de overhead is er sprake van 1% hogere lasten en 10% hogere baten. Structureel werken de hogere lasten voor energie en beveiliging door naar volgende jaren met dekking via de collectieve stelpost voor prijsstijging,

Lasten

-459

N

I

0.5 Taakveld Treasury (baten)
In het taakveld treasury zijn de baten € 218.000 lager dan begroot. Dit kan als volgt verklaard worden:
- € 350.000 minder ontvangen rente, door een verplichte aanpassing van de omslagrente. Dit is een incidenteel effect.
- Hogere dividend uitkering: € 170.000. Deze ontvangst is op voorhand moeilijk te begroten en hier heeft de gemeente geen invloed op.  Het hogere dividend van Alliander werkt voor € 130.000 structureel door als voordeel.

Baten

-218

N

I

0.5 Taakveld Treasury (lasten)
De hogere lasten van € 5.084.000 in het taakveld treasury bestaan uit:
- Er is een voorziening getroffen voor de waardering van de deelneming in WIllemsoord BV van € 5.297.000. Tot het treffen van de voorziening heeft de raad ingestemd op 10 maart 2025.
- Doordat er minder rente is betaald dan begroot is er een voordeel ontstaan van € 213.000. Door dit voordeel wijkt de rekenrente te veel af van de werkelijke lasten. Bij het opstellen van de rekening is daarom de aan de activa toegerekende rente verlaagd. Daarmee verschuift het voordeel naar de onderdelen in de programma's. (zie ook de baten in de onderdeel en de paragraaf Financiering).

Lasten

-5.084

N

I

0.6 Taakveld Onroerende zaakbelasting (baten)
In het taakveld onroerende zaakbelasting is een nadeel ontstaan van € 517.000. De oorzaken van dit nadeel zijn:
- In de onroerende zaakbelasting is er bij de woningen sprake van een voordeel van € 18.000, oftwel een 0,25%.
- Bij de niet woningen is er sprake van een nadelig verschil van 6,6% voor een bedrag van € 535.000. Dit verschil is ontstaan doordat een al langer lopend bezwaar van Defenisie tegen de hoogte WOZ-waarde voor de belastingjaren 2021 en 2022 in 2024 gegrond is verklaard.
Defensie heeft voor het belastingjaar 2024 geen bezwaar ingediend en de aanslag betaald. Over belastingjaar 2024 is een vóórdeel op de WOZ Niet-Woningen.
De hoofdoorzaak van het voordeel over belastingjaar 2024 areaaluitbreiding. Iets meer dan 5% sinds 2022/23. Het areaal effect zal later worden gebruikt voor het opvangen van de hogere beheerkosten en de tariefstelling voor 2026.
Structureel werkt de hogere WOZ- opbrengst Niet Woningen door voor € 0,5 miljoen.

Baten

-517

N

S

0.6 Taakveld Onroerende zaakbelasting (lasten)
In het taakveld onroerende zaakbelasting is aan de lastenkant een voordeel van € 16.000 te zien. Dit betreft een aantal plussen en minnen gedrurende het jaar van de uitvoeringskosten van Concensus.

Lasten

16

V

I

0.7 Taakveld Gemeentefonds (baten)
De uitkering uit het gemeentefonds is € 324.000 hoger dan geraamd.
- Voor € 170.000 heeft dit betrekking op middelen voor de pilot 'Samenwerking sociaal en veiligheidsdomein' die pas in de decembercirculaire 2024 bekend zijn gemaakt. Voor dit bedrag wordt in de resultaatsbestemming voorgesteld de middelen over te hevelen naar 2025 zodat de pilot kan worden uitgevoerd.
- Het overige voordeel van € 154.000 is terug te voeren op een voordelige bijstelling van de maatstaven en het accres. Per saldo is er 0,2% meer ontvangen dan begroot.

Baten

324

V

I

3.4 Taakveld Toeristen- en forensenbelasting (baten)
De ontvangsten voor de toeristen- en forensenbelasting zijn € 484.000 hoger dan eerder geraamd.
In dit voordeel zit zowel het effect van de afwikkeling van 2023 als het voordeel voor het jaar 2024. Het eerder voorzichtige herstel na de coronajaren heeft zich doorgezet. Er wordt meer gebruik gemaakt van de mogelijkheden in onze gemeenten. Voor € 205.000 heeft dit een structurele doorwerking op 2025 en volgende jaren.

Baten

484

V

S

Overige kleine ontwikkelingen.

Lasten

-43

N

I

Mutaties reserves

-384

Taakveld 0.10 Mutaties reserves
De opbrengst uit reserves is € 113.000 lager als gevolg van de lagere bestedingen voor Helders Perspectief voor hetzelfde bedrag. De kosten van Helders Perspectief worden bekostigd uit de reserve Helders Perspectief. Lagere kosten betekent een lagere ontrekking uit de reserve.
De onttrekking is lager voor de HUB Julianadorp (€ 30.000) en organisatieontwikkeling (€ 240.000). Voor deze bedragen zijn de eerdere bestemmingen niet in 2024 uitgevoerd. De uitvoering vindt in 2025 alsnog plaats.

Onttrekkingen

-384

N

I

Totaal

-5.721

N

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2025 10:00:25 met de export van 05/15/2025 09:54:17