Vitale gemeente

Wat heeft het gekost?

Verschillen

Bedrag

V/N

I/S

Exploitatie

827

1 a overige gebouwen en gronden (taakveld 0.3)

In verband met grondwateroverlast zijn grote uitgaven aan de Duinweg 50 gedaan (N65). Daarnaast zijn voor leegstaande panden uitgaven voor beveiliging en (herstel van) vandalisme gedaan (N67). Voor alle gebouwen geldt dat de ramingen voor gemeentelijke en waterschapsbelastingen en voor energiekosten te laag zijn (N92). De toe te rekenen uitgaven voor personeel (zowel eigen personeel als inhuur) zijn hoger dan begroot (N90).

Lasten

-371

N

I

1 b overige gebouwen en gronden (taakveld 0.3)

De opbrengsten voor huren en pachten zijn hoger dan geraamd (V 120). Daarnaast zijn opbrengsten geboekt voor grondopbrengsten voor afkoop van erfpachtgronden of verkoop van stukjes restgrond (V 131). Tenslotte is de woning aan de Keizersgracht 70 verkocht (V132).

Baten

385

V

I

2 a parkeren (taakveld 2.2)

De uitgaven voor beheer en onderhoud (schoonmaak, beveiliging, bijdrage vereniging van eigenaren en reparaties) aan de parkeergarages aan de Koningsdwarsstraat en de Sluisdijkstraat zijn hoger dan geraamd (N140).

Lasten

-163

N

S

3 a economische havens (taakveld 2.4)

De uitvoering van verschillende onderzoeken voor het Maritiem Cluster is in de tweede helft van 2024 sneller gegaan dan verwacht. Tegenover deze extra uitgaven staat een vergoeding van de Provincie, Defensie en de regiogemeenten (Samen op Kop / De Kop werkt).
Daarnaast zijn de kapitaallasten voor de PoDH lager doordat de geplande investeringen achterlopen.

Lasten

-109

N

I

3 b economische havens (taakveld 2.4)

Een deel van de uitgaven aan het Maritiem Cluster wordt vergoed door de Provincie, Defensie en de regiogemeenten.

Baten

183

V

I

4 a  economische ontwikkeling (taakveld 3.1)

De subsidieaanvragen voor gevelrenovatie Julianaplein zijn dusdanig laat binnengekomen dat het budget in 2024 niet besteed wordt. Omdat de aanvragen ondertussen wel binnen zijn, wordt bij de resultaatbestemming voorgesteld dit budget in 2025 toe te voegen. Daarnaast is de termijn voor het indienen van subsidieaanvragen voor het onderdeel onderzoeks- en voorbereidingskosten gevel- en dakverbetering Marsdiepstraat verlengd. In totaal wordt daarom voorgesteld 790.000euro te bestemmen voor 2025.
In 2024 is het budget voor cofinanciering niet uitgegeven (200.000euro).

Om met het programma human capital in te kunnen spelen op de andere twee programmalijnen van de Regio Deal Maritiem Cluster Kop van Noord-Holland (METIP en waterstof) was er tijd nodig om de ontwikkelingen binnen deze twee lijnen op gang te brengen en vervolgens aanvullende initiatieven voor het programma human capital te kunnen ontwikkelen. Als gevolg hiervan zijn er verhoudingsgewijs binnen het programma human capital meer uitgaven in 2024 en 2025 (en minder in de jaren 2021 t/m 2023).  Deze kosten worden gedekt door de ontvangen gelden vanuit de provincie en het rijk.

Lasten

1.007

V

I

4 b economische ontwikkeling (taakveld 3.1)

Tegenover de meeruitgaven voor Human Capital staan de ontvangen bijdragen van de provincie en het rijk.

Baten

223

V

I

5 a ruimte en leefomgeving (taakveld 8.1)

De hogere uitgaven zijn vooral het gevolg van inhuur voor de extra en bijzondere werkzaamheden als gevolg van de invoering van de Omgevingswet. Bij de Decembernota is een deel van het budget dat hiervoor was, al aan het resultaat toegevoegd. Dat is te optimistisch geweest.

Lasten

-132

N

I

5 b ruimte en leefomgeving (taakveld 8.1)

Voor (complexe) bestemmingsplanwijzigingen wordt regelmatig specialistische ondersteuning ingehuurd. Deze kosten worden in principe in rekening gebracht bij de aanvrager van de wijziging. In 2024 zijn de ontvangen vergoedingen echter niet gelijk aan wat werd gedacht te verhalen.

Baten

-31

N

I

6 a grondexploitaties (taakveld 8.2)

De werkzaamheden voor verschillende ontwikkelingen lopen minder voorspoedig dan voor 2024 begroot. Daarmee blijven de uitgaven voor de Willem Alexanderhof, Station Zuid en de Tillenhof achter op de planning. Daarentegen vinden meer werkzaamheden plaats bij/voor de ontwikkeling van het Panoramalokaal. Per saldo is in 2024 ruim € 400.000 minder uitgegeven dan begroot.
Verder vindt een administratieve verrekening plaats van de werkelijke grondopbrengsten, deze zijn € 3,5 miljoen hoger dan begroot.
Deze ontwikkelingen samen zorgen voor € 3,1 miljoen lagere lasten

Lasten

-3.103

N

I

6 b grondexploitaties (taakveld 8.2)

De opbrengsten voor grondverkopen Willem Alexanderhof blijven achter bij de verwachting voor 2024.  Daarnaast was voor zowel Station Zuid als voor Tillenhof rekening gehouden met een bijdrage die (nog) niet ontvangen is.
Omdat aan de opbrengsten kant rekening is gehouden met het verrekenen van alle begrote uitgaven ontstaat er adminsitratief voordeel. Er is minder uitgegeven, waardoor er ook minder wordt verrekend met de voorraad grondexploitatie op de balans.

Baten

3.122

V

I

7 a wonen en bouwen (taakveld 8.3)

Voor extra mankracht voor behandeling van aanvragen van (complexe) omgevingsvergunningen is meer uitgegeven (N256) dan geraamd. Hier staat een gedeeltelijke (hogere) vergoeding tegenover.
Verder ontstaat op het budget voor stedelijke vernieuwing een overschrijding en zijn kosten gemaakt voor het beheer van de verstrekte leningen via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (N126). Deze wordt deels teniet gedaan door een (interne) bijdrage vanuit de duurzaamheidsgelden.

Lasten

-378

N

I

7 b wonen en bouwen (taakveld 8.3)

Er zijn iets hogere inkomsten uit leges omgevingsvergunning en daarnaast zijn bijdragen ontvangen voor het Regionaal Energiebesparingsprogramma, waaronder een afrekening van oudere jaren.

Baten

182

V

I

99 a overige verschillen

Op overige taakvelden zitten kleinere verschillen die niet apart worden toegelicht.

Lasten

-17

N

I

99 b overige verschillen

Op overige taakvelden zitten kleinere verschillen die niet apart worden toegelicht.

Baten

29

V

I

Mutaties reserves

3

0.10 mutaties reserves

In de Decembernota is van een aantal reserves zonder bestedingsplan besloten deze op te heffen. Bij de daadwerkelijke opheffing/leegboeking bleek de omvang van de reserve Voorkeursrecht stadshart € 51.000 groter.

Onttrekkingen

51

V

I

0.10 mutaties reserves

Conform het raadsbesluit uit 2022 inzake het onderhoud aan de haven heeft een storting van € 48.000 aan de reserve onderhoud haven plaatsgevonden. Dit betreft het verschil tussen de begrote last voor onderhoud en de werkelijke uitgaven in enig jaar.

Toevoegingen

-48

N

I

Totaal

830

V

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2025 10:00:25 met de export van 05/15/2025 09:54:17