Zorgzame gemeente

Wat heeft het gekost?

Verschillen

Bedrag

V/N

I/S

Exploitatie

0

1a. Taakveld Jeugd
Overschrijding jeugdzorg
De oplopende financiële kosten worden in hoofdlijnen veroorzaakt door de afbouw en andere financiering van gesloten
jeugdzorg naar kleinschalige woonvoorzieningen. Dit is gedurende 2023 ingezet, in 2024 is dit voor een volledig jaar van toepassing. Daarnaast is de problematiek verergerd, er zijn bijna geen lichte casussen meer. Het aantal kostbare trajecten neemt daarom toe. Ook zit de jeugdzorgketen verstopt, de wachtlijsten lopen op waardoor de problematiek ook vaak verergerd. Als gevolg van de verstopte keten zien we dat de doorverwijzingen vanuit de huisarts in het eerste half jaar 2024 t.o.v. het eerste half jaar 2023 met 30,6% is toegenomen.

Lasten

-3.066

N

I

2b. taakveld Samenkracht en burgerparticipatie (6.1)
Spreidingswet. In de begroting 2024 hadden we rekening gehouden met een ontvangst van € 418.000 op basis van de toen bekende gegevens. Inmiddels is bekend gemaakt dat het Rijk pas een vergoeding uitkeert vanaf juni 2025. Vanuit de Spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe taak gekregen in het zoeken naar opvangplekken voor asielzoekers om zo tot een evenwichtigere spreiding van asielzoekers te komen over gemeenten en provincies. Voor 2024 heeft Den Helder een bijdrage van € 42.682 ontvangen. Deze bijdrage is zichtbaar in programma 1.

Wet inburgering
Er is een voorziening opgenomen voor o.a. de personen die nog niet zijn gestart met hun inburgeringstraject en personen voor wie we in 2022 en 2023 al middelen hadden ontvangen, maar pas in een later jaar gestart zijn. Zowel bij de lasten als baten ontstaat op dit product een saldo van € 419.000. Dit heeft geen effect op het resultaat.

Oekraine opvang,
Vrijval van het budget van € 380.000 als gevolg van hogere inschatting huisvestingskosten en doordat er geen onvoorziene gebeurtenissen zijn geweest.

HAR regeling
We ontvangen een vergoeding voor het onderbrengen van deze doelgroep, in de praktijk kunnen ze sneller uit het hotel stromen dan de periode van de vergoeding. Hierdoor is er per saldo een klein voordeel ontstaan.

Baten

88

V

I

3b. taakveld Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (6.2)
Hier staan vergoedingen vanuit de Brede SPuk uitkering en het integraal zorgakkoord. Zie de verklaring bij 8a.

Baten

341

V

I

4a. taakveld Inkomensregelingen (6.3)
Bij het project energiearmoede is er 90.000 minder uitgegeven aan energiebesparende producten dan verwacht. Dit omdat het project is gaan lopen in de zomer. We hebben in de winter de meeste animo en desondanks blijft de grote run nog uit. Als het kouder is ontstaat er meer animo, de kou viel in 2024 echter mee, daardoor blijft er budget over in 2024. Per saldo heeft dit geen effect op het resultaat omdat we dit restant budget kunnen meenemen naar 2025.

Bijstandsverlening
Op 31-12-24 zijn er 1309 bijstandsgerechtigden. Daarnaast is er een vrijval geweest van de voorziening dubieuze debiteuren doordat vorderingen toch zijn geint, waarvan we verwacht hadden dat deze niet inbaar zouden zijn. (€ 220.000)
Het voordeel op de producten bijstandsverlening en LKS is samen € 450.000. Hiervan is € 318.000 gestort in de reserve BUIG gelden.

Minimabeleid
Binnen het minimabeleid zien we diverse ontwikkelingen die samen een voordeel van € 500.000 geven.
- Voordeel door minder gebruik van de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing € 125.000 (str),
- Budget vroegsignalering armoede en schulden is deels gebruikt voor extra ondersteuning bij schuldhulpverlening voor jongeren. Het restant is in 2024 (€ 180.000) niet ingezet. In 2025 volgt een uitvoeringsplan armoedebeleid en schuldhulpverlening, waarbij is aangegeven waar deze middelen voor worden ingezet.
- Kleinere onderschrijding op diverse producten, voorbeelden zijn:lagere uitgaven energietoeslag (€ 41.500), individuele inkomenstoeslag en kindpakket (€ 50.600), bijzondere bijstand (€ 39.000) en een subsidie vaststelling over 2023 (€ 40.000).

TOZO (Tijdelijke overbrugging zelfstandige ondernemers) regeling.
De uitvoering van deze regeling hebben we uitbesteed aan Zaffier. We hebben een opgave ontvangen waarbij er meer ontvangen is door de ondernemers dan vooraf begroot (€ 300.000). Dit moeten wij weer terug betalen aan het rijk. Per saldo geen effect voor het resultaat.

Lasten

835

V

I

4b. taakveld Inkomensregelingen (6.3)
Dit betreft de hogere baten (terugbetaling) van de TOZO. Bij de lasten is aangegeven dat dit terugvloeit naar het Rijk.

Baten

300

V

I

5a. taakveld Arbeidsparticipatie (6.5)
ESF en AJW geven een verschil van € 150.000, De projecten vanuit ESF en aanpak jeugdwerkloosheid (AJW) hebben een langere looptijd. De verwachting was dat er in 2024 aanlooptrajecten en opleidingstrajecten binnenvaart gefinancierd zouden worden vanuit AJW. Deze zijn voor een deel gefinancierd vanuit het re-intgratiebudget. De middelen die overblijven vanuit AJW zijn nodig om de binnenvaarttrajecten in 2025 te bekostigen.  Bij het ESF budget was de verwachting dat de kosten met betrekking tot methodisch werken in 2024 gefactureerd zouden worden, deze komen echter pas in 2025. Deze onderschrijding van de kosten heeft geen effect op het saldo, bij de baten zien we hetzelfde verschil terugkomen.

Daarnaast sociaal dividend uitkering Probedrijven over 2023 van € 45.000, verder kleine afwijkingen op verschillende posten.

Lasten

215

V

I

5b. taakveld Arbeidsparticipatie (6.5)
De lagere baten betreffen de projecten ESF en aanpak jeugdwerkloosheid zoals ook aangegeven bij de lasten.

Baten

-150

N

I

6a. Beschermd wonen (WMO) (6.81A)
Het voordeel op beschermd wonen is voornamelijk ontstaan doordat we in de meicirculaire 2024 een hogere decentralisatieuitkering beschermd wonen hebben ontvangen. Tegenover deze begrote ontvangst hebben we een uitgavenpost begroot van dezelfde hoogte. Er zijn echter geen nieuwe ontwikkelingen geweest waardoor we geen gebruik hebben gemaakt van deze post.
Daarnaast zijn de aantallen beschermd wonen gemiddeld iets lager dan verwacht, waardoor hier een voordeel ontstaat.
Het saldo van de inkomsten en uitgaven met betrekking tot beschermd wonen is gestort in de reserve beschermd wonen.

Lasten

680

V

I

7a. Maatschappelijke- en vrouwenopvang (6.81B)
Brede aanpak dak- en thuisloosheid
Het voordeel komt met name door de afrekening van een oude subsidie die we terug hebben ontvangen van DNO Doen. Per saldo is er op dit onderdeel een voordeel van € 307.000.

Maatschappelijke opvang en OGGZ
De middelen die we hebben ontvangen in het kader van het nationaal actieplan dakloosheid zijn niet volledig besteed.  Per saldo is hier een onderbesteding van € 290.000.

Vrouwenopvang
Het verschil tussen de inkomsten en uitgaven is € 57.000.

Daarnaast zijn er op dit taakveld diverse verschillen zichtbaar door afrekeningen van subsidies van eerdere jaren en niet volledig bestede subsidies die we ontvangen hebben vanuit het rijk.

De bekostiging van de maatschappelijke- en vrouwenopvang vindt plaats via een decentralisatieuitkering die onderdeel uitmaakt van het gemeentefonds. Den Helder vervult hierbij een centrumfunctie voor de gemeenten in de Noordkop. Omdat de middelen onderdeel uitmaken van de algemene uitkering worden deze gezien als vrijbesteedbaar. De afgelopen jaren is, juist omdat de kosten vaak doorschuiven naar een volgend jaar, er steeds een resultaatsbestemming voorgesteld. Dit werkt omslachtig gelet op het feit dat middelen uiteindelijk toch steeds weer worden gekoppeld aan de centrumtaak en uitgaven die over de jaargrens heen schuiven.

Het deel dat met de centrumfunctie te maken heeft en gekoppeld is aan de decentralisatieuitkeringen wordt daarom bij de resultaatsbestemming voorgesteld onder te brengen in een bestemmingsreserve voor de regionale uitvoering van deze taken: € 590.000. Voorgesteld wordt om hiervoor een egalisatiereserve in te stellen zodat de komen jaren dit niet steeds als aparte beslispunten moet worden voorgelegd.
Over de besteding en de inzet van de reserve wordt via de P&C producten gerapporteerd.

Lasten

705

V

I

8a. Volksgezondheid (7.1)
Integraal Zorg Akkoord (IZA) betreft regionaal budget wat niet volledig is besteed, doordat pas laat duidelijk was welk bedrag we zouden ontvangen voor onze regio en daardoor pas laat plannen hiervoor konden maken. De opbrengst en kosten waren volledig begroot bij dit taakveld, maar in werkelijkheid heeft het op meerdere taakvelden betrekking. Per saldo moeten we € 335.000 aan het rijk terugbetalen. Zowel bij de baten als de lasten ontstaat hierdoor een saldo. Dit heeft geen effect op het rekening resultaat.

Lasten

560

V

I

8b. Volksgezondheid (7.1)
Dit betreft de afwijking voor het Integraal Zoprg Akkoord zoals hiervoor toegelicht bij de lasten.

Baten

-637

N

I

9. Taakvelden WMO (6.6, 6.71A,B en C)
Het voordeel op WMO komt doordat er minder Persoonsgebonden budgetten zijn afgegeven voor WMO begeleiding (75.000). Restant betreft minimale inzet van kortdurend verblijf. Dit is een onderdeel van beschermd wonen. Het voordelige saldo op dit budget is meegenomen in de berekening van de dotatie aan de reserve beschermd wonen.

Lasten

120

V

I

a. Diverse kleine verschillen op taakvelden kleiner dan 100.000

Lasten

84

V

I

b. Diverse kleine verschillen bij taakvelden kleiner dan € 100.000

Baten

-75

N

I

Mutaties reserves

-785

0.10 mutaties reserves
Storting in reserve beschermd wonen is € 1,47 miljoen, er was al rekening gehouden met een storting van € 1 miljoen.
storting in reserve BUIG € 318.000 hoger dan begroot.

Toevoegingen

-785

N

I

Totaal

-785

N

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2025 10:00:25 met de export van 05/15/2025 09:54:17